Monday, December 15, 2008

Kandung Adat -Kandung Tanah

Hidup dikandung adat dan mati dikandung tanah, begitu perpatah pertitih yang selalu ditekan dalam masyarakat,terutamanya mereka yang ada dikampung-kampung diNegri Sembilan. Sebenarnya kisah tanah mengandung ini banyak membawa cerita suka dan duka sehinggalah ke hari ini.
Walau pun pegangan adat perpatih terus diubah pakai dan disesuaikan dengan arus pembangunan negara dan bangsa namun inti-pati adat perpatih masih lagi teguh dikebanyakan tempat dan daerah di Negeri Sembilan. Adat yang diwarisi turun temurun sejak lama dahulu sememangnya memainkan peranan bagi membina kesepakatan masyarakat dikalangan mereka yang berada dikampung-kampung.
Masa telah berlalu, dan kemajuan serta taraf kehidupan semakin baik dikalangan masyarakat melayu di Negeri Sembilan. Malah kita dapat merasakan kemajuan pasarana dan pembangunan begitu ketara, baik dibandar dan juga dikampung-kampung tradisis dipendalaman.
Sayangnya adat perpatih yang sepatutnya menjadi pengikat kasih dan mesra dikalangan keluarga, masyarakat dan bangsa melayu di Negeri Sembilan semakin terhakis. Dimana silapnya tidaklah dapat diketahui.
Apa yang ditunjukan oleh adat- sejak dahulu tidak dipakai secara menyeluruh hanya diambil nama dan kuasa pada adat itu buat memenuhi hasrat segolongan dikalangan mereka bagi menguatkan pengaruh, kuasa serta habuan-habuan yang berkaitan dengan pangkat dan gelaran yang disandang.
Adat- perpatih sebagaimana dulunya, sebagai doktrin masyarakat melayu di Negeri Sembilan yang pegangan melayu Negeri Sembilan umpama perlembagaan negeri tanah mengandung yang mereka kenali dan rasakan lebih dari perlembagaan persekutuan negara Malaysia.
Apa yang dibawa serta digariskan oleh adat- perpatih begitu dekat dengan jiwa raga setiap anak melayu di Negeri Sembilan. Kita dapat melihat pada tahun 50'an hingga awal tahun 90'an adat-perpatih begitu dipakai dan hormati oleh anak-anak adat diNegeri Sembilan.
Saya masih merasakan betapa rapat hubungan anak-anak buah dari suku-suku yang terdapat di Negeri Sembilan begitu rapat dengan buapak. Para buapak atau ketua perut sesuku itu begitu mesra dengan ketua-ketua lembaga adat.
Tetapi apa yang sedihnya hari ini, adat-pepatih yang sepatutnya menjadi tunjang menyatukan anak-anak buah dalam satu-satu suku atau kampung tidak lagi mendapat tempat. Malah dikalangan mereka yang memimpin baik sebagai buapak,dato lembaga dan dato adat yang lain menjadikan gelaran yang didapati sebagai satu status yang mesti dihormati dikalangan masyarakat melayu di Negeri Sembilan. Kita dapat merasakan kedudukan yang diperolihi bukan lagi buat memimpin dan menyelesaikan masaalah anak-anak buah,tetapi lebih kepada sikap seorang yang berpolitik yang mementingkan jawatan dan kuasa.
Saya akan sambung lagi komen saya tentang mereka yang memimpin didalam kelompok masyarakat adat-perpatih di Negeri Sembilan.

No comments: